Valvoline Rajd Małopolski 2023, autor: Jakub Rozmus
13 lipca 2023Valvoline Rajd Małopolski 2023, autor: Rafał Salawa
14 lipca 2023Tegoroczny Valvoline Rajd Małopolski 2023 zapisał się na kartach historii przede wszystkim jako powrót najwyższego cyklu rajdowego w Polsce, czyli Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski na małopolskie tereny, po 15 latach nieobecności. Nie można zapominać jednak, że rajd już trzeci rok z rzędu stanowi także arenę zmagań dla załóg rywalizujących w rajdach okręgowych, gdzie poziom i emocje związane z zaciętą rywalizacją wcale nie muszą odbiegać mocno od tego, co zaobserwować możemy w najbardziej prestiżowym polskim cyklu rajdowym. Dlatego też, bez zbędnego przedłużania – przyjrzyjmy się bliżej rywalizacji na trasach Valvoline Rajdu Małopolski 2023, lecz w ramach Rajdowych Mistrzostw Południa, które można śmiało uznać za bardzo wymagający „poligon doświadczalny” dla zawodników, którzy w przyszłości aspirują do startów właśnie w RSMP.
W pierwszy dzień rajdu, czyli w piątkowe popołudnie na zawodników czekał uroczysty przejazd przez inaugurującą rampę startową, zlokalizowaną przy budynku OSP w Makowie Podhalańskim. Tutaj kierowcy i piloci mieli chwilę czasu na powiedzenie kilku słów odnośnie czekającej ich rywalizacji oraz o swoich przemyśleniach związanych z rajdem i przygotowaniami, których pierwsza weryfikacja miała nastąpić jeszcze tego samego wieczoru.
Wieczorem bowiem, załogi przystąpiły do rywalizacji na dwóch pierwszych próbach – 14,10 kilometrowej Zawoi oraz 4,76 kilometrowego oesu LURKA Maków Podhalański, którego efektowny początek rozlokowany został w samym sercu tytułowego miasta, stanowiącego jednocześnie bazę całego Valvoline Rajdu Małopolski 2023. Mocne rozpoczęcie rywalizacji na odcinku numer jeden zaakcentowała załoga Pastuła/Czekaj w Hondzie Civic VTi klasy A2, którzy o 10,9 sekundy wyprzedzili duet Wincencik/Sawiński w Renault Clio III Sport RallyN1, i o 14,1 sekundy drugich w A2 na tamten moment Witolda Szydziaka z Kamilą Klaczańską, również w Hondzie Civic VTi.
Drugi piątkowo-wieczorny oes padł łupem ubiegłorocznego triumfatora Valvoline Rajdu Małopolski w RMP, Łukasza Mrozka, jadącego z pilotem Szymonem Kozakiewiczem w Renault Clio Sport grupy A1, którzy zostawili za sobą wyżej wspomnianych – Szydziaka i Klaczańską oraz Wincencika z Sawińskim, odpowiednio na 3,6 oraz 4,2 sekundy. Co w finalnym, piątkowym rozrachunku pozwoliło tym ostatnim wskoczyć na pozycję liderów rajdu, w klasyfikacji generalnej Rajdowych Mistrzostw Południa. Duet Piotr Wincencik i Jakub Sawiński liderowali, mając niewielką przewagę wynoszącą zaledwie 2,6 sekundy nad drugimi – Szydziakiem i Klaczańską oraz równe 12 sekund nad trzecimi na tamten moment – Schmidtem/Kolaczkiem, jadącymi Renault Clio Sport klasy A1.
Sobotni etap Valvoline Rajdu Małopolski 2023 to dwie pętle składające się z dwóch odcinków specjalnych: BTH Mucharz o długości równych 12 km oraz Stryszów liczący sobie 10,12 kilomera, będący w ostatnim przejeździe dodatkowo punktowanym odcinkiem typu Power Stage. Pierwszy przejazd próby BTH Mucharz padł łupem dotychczasowych wiceliderów rajdu – Witolda Szydziaka i Kamili Klaczańskiej, którzy o 9,2 sekundy pokonali Wincencika i Sawińskiego oraz o 10,2 sekundy – duet Szabat/Pawlak w Hondzie Civic Type-R w kategorii A2.
Dalej warto zaznaczyć, że od czwartego oesu mogliśmy podziwiać konsekwentną jazdę duetu Piotr Wincencik/Jakub Sawiński, którzy „złapali wiatr w żagle” i jeżeli chodzi o czasy kolejnych odcinków specjalnych – nie pozostawiali żadnych złudzeń swoim rywalom w walce o końcowy sukces w Valvoline Rajdzie Małopolski 2023. Swój pierwszy oesowy triumf w tym rajdzie zaliczyli na próbie numer 4, czyli odcinku Stryszów – pokonując o 4,2 Szydziaka i Klaczańską oraz o 4,6 sekundy, Grzegorza Szabata z pilotem Krzysztofem Pawlakiem. Natomiast w klasyfikacji generalnej przed dwoma ostatnimi oesami, załoga Witold Szydziak z Kamilą Klaczańską mieli 2,4 sekundy przewagi nad drugimi na tamten moment, Wincencikiem i Sawińskim.
Pierwszy odcinek ostatniej pętli rajdu, czyli drugi przejazd próby BTH Mucharz został zdominowany przez duet Wincencik/Sawiński, którzy zostawili za sobą Szydziaka i Klaczańską na 12,5 sekundy, natomiast trzecia załoga tego odcinka – Marcin Gluza i Robert Sęk w Hondzie Civic VTi – straciła do liderów równe 14 sekund. Próba numer 6, czyli ostatnie podejście do odcinka Stryszów, padła łupem Piotra Wincencika i Jakuba Sawińskiego, którzy okazali się szybsi o zaledwie 0,4 sekundy od załogi Szabat/Pawlak, a o 2,2 sekundy wyprzedzili jadących Peugeotem 207 RC RallyN1 – Szymona Gańczarczyka z pilotem Sławomirem Parzykiem.
W końcówce rywalizacji nie obyło się bez dramatów, ponieważ dotychczasowi liderzy Valvoline Rajdu Małopolski 2023, w klasyfikacji generalnej RMP – Witold Szydziak i Kamila Klaczańska – z racji urwanego koła w drodze na metę rajdu – zostali zmuszei do wycofania się z rywalizacji. Spowodowało to, że po szaleńczej jeździe w końcówce zmagań – na pewne prowadzenie w rajdzie wskoczył duet Piotr Wincencik i Jakubem Sawiński, którzy wygrywając w generalce (i jednocześnie w klasie RallyN1) Valvoline Rajd Małopolski 2023, z przewagą 51,2 sekundy nad pierwszymi w klasie A1 – Grzegorzem Szabatem i Krzysztofem Pawlakiem oraz 57,9 sekundy nad zwycięzcami klasy A2 – Marcinem Gluzą oraz Robertem Sękiem, po raz pierwszy w karierze triumfowali w rundzie Rajdowych Mistrzostw Południa.
Jak sami podkreślają zwycięzcy – był to dla nich nadspodziewanie dobry rezultat:
– Jestem tym wynikiem niesamowicie zaskoczony. Jadąc drugi rajd w życiu nigdy bym nie przypuszczał, że zajmiemy pierwsze miejsce w klasyfikacji generalnej z przewagą 51 sekund a w klasie RallyN1 ponad 2 minut! Szczególnie cieszą mnie bardzo czasy, które uzyskiwaliśmy na odcinku Stryszów. Porównując je do RSMP wyprzedziliśmy kilka fabrycznych, dużo droższych konstrukcji – Rally3/Rally4/R2. Dużo w tym wyniku nam pomógł naprawdę świetny opis, który idealnie mi pozwolił zobrazować trasę, czy maksymalnie opóźniać hamowania.
– To był mój debiut w rajdowych mistrzostwach południa, odcinki Rajdu Małopolskiego były bardzo wymagające. Ukończyć tak trudny rajd to już wielkie zwycięstwo, a nam udało się stanąć na podium klasyfikacji generalnej. Współpraca z tak szybkim i utalentowanym kierowcą jakim jest Piotr to była dla mnie przyjemność. Szczególne podziękowania dla serwisu, który przygotował samochód do naszego startu. To zdecydowanie wynik całego zespołu. – skomentowała załoga Piotr Wincencik i Jakub Sawiński.
A tak prezentują się wyniki końcowe rywalizacji w Valvoline Rajdzie Małopolski 2023. Pierwsza dziesiątka w klasyfikacji generalnej Rajdowych Mistrzostw Południa (wyniki ewrc-results.com):
Valvoline Rajd Małopolski 2023 – wyniki końcowe w klasie A1:
Valvoline Rajd Małopolski 2023 – wyniki końcowe w klasie A2:
Valvoline Rajd Małopolski 2023 – wyniki końcowe w Pucharze Peugeotów i Citroenów:
Valvoline Rajd Małopolski 2023 – wyniki końcowe w klasyfikacji RallyN1:
Valvoline Rajd Małopolski 2023 – wyniki końcowe w klasyfikacji RallyN2:
Valvoline Rajd Małopolski 2023 – wyniki końcowe w klasyfikacji RallyN3:
Sponsorem tytularnym rajdu jest firma Valvoline, a partnerami głównymi Województwo Małopolskie, Złomex, RMF FM oraz Motowizja. Patronat nad rajdem objęli: Marszałek Województwa Małopolskiego Witold Kozłowski, Starosta Suski Józef Bałos, Starosta Wadowicki Eugeniusz Kurdas, Burmistrz Makowa Podhalańskiego Paweł Sala, Burmistrz Wadowic Bartosz Kaliński, Wójt Gminy Stryszów Szymon Duman, Wójt Gminy Zawoja Marcin Pająk, Wójt Gminy Zembrzyce Łukasz Palarski, Wójt Gminy Stryszawa Rafał Lasek, Wójt Gminy Budzów Jan Najdek, Wójt Gminy Mucharz Renata Stefania Galara, Burmistrz Miasta Kalwarii Zebrzydowskiej Augustyn Ormanty oraz Wójt Gminy Lanckorona Tadeusz Łopata.
Partnerami zawodów są: VD, Powiat Suski, ProfilPur, Pochłopień, LURKA, BTH Import Stal, Wadowice, Metal Service, Hotel Restauracja Świt, Blachdom Plus, Auto-serwis Jancarz, Miejska Biblioteka Publiczna-Dom Kultury w Makowie Podhalańskim, Ostruszka Ubezpieczenia, Traviata, Żarpłyt, Solparts, BSG Parts, Drukarnia Skleniarz, Aquer, Źródło Żywiec, Kolor Plus Studio, Ekoinstal, Wulkan, Honda Kolaczek, Cztery Pliszki, Mosur Warsztat, Litdrew.pl, AKCES, GSA Aviation, LGD Podbabiogórze, Kids&Jump Best Events, RacingShop.pl, CSR Auto Regeneracja, Adamek „RAF”, Gummi Serwis, Auto Lux, Akces Plast, HyperNET, Drogbud Sobaniak, Sużyw, Wójtowicz Travel, Drewnoland, Góral, Cukiernia Ewa Maków Podhalański, Art-Stage, Hydro Truck Press Serwis.
Patronat medialny objęły redakcje: Motowizja, Motorsport.com, Rallypl.com, Rally and Race, Radiostrada, TVP3 Kraków, Sucha24.pl, PowiatSuski24.pl, DlaWas.info, malopolskaonline.pl, WadowiceOnline.pl, Rozmus Photography, eWRC-results.com, np126p.pl, SieScigam.pl oraz wrzuc.info.
Organizatorem Valvoline Rajdu Małopolski jest Automobilklub Śląski, a promotorem firma GB pro.