
Liderzy z Ustronia – Szejowie prowadzą w Valvoline Rajdzie Małopolski
7 lipca 2023
Valvoline Rajd Małopolski: trzeci triumf Grzyba w sezonie
8 lipca 2023Po trzech pierwszych sobotnich oesach Valvoline Rajdu Małopolski dotychczasowi liderzy klasyfikacji generalnej zawodów – Jarek i Marcin Szejowie (Hyundai i20 R5) – powiększyli swoją przewagę nad rywalami do blisko 24 sekund. Niestety na kolejnym odcinku wypadli z drogi i zakończyli rywalizację w czwartej rundzie RSMP.
Drugi etap Valvoline Rajdu Małopolski składa się z dwóch odcinków specjalnych – Mucharz (12 km) oraz Stryszów (10,12 km). Na każdej z prób zawodnicy zmierzą się trzykrotnie. W sobotni poranek, podobnie jak w piątek, rywalizacja toczyła się na suchym asfalcie, przy dobrych, stabilnych warunkach.
Otwierający sobotnie zmagania przejazd oesu Mucharz na swoje konto zapisali bracia Szejowie, zwiększając o 1,6 s przewagę nad drugimi w klasyfikacji Grzybem i Biniędą (Skoda Fabia Rally2 evo). Trzeci czas wywalczyli Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 evo), notując 5,2 s straty do zwycięzców. Trzecią lokatę w generalce utrzymali Dariusz Poloński i Łukasz Sitek (Volkswagen Polo GTI R5).

Szejowie kontynuowali świetną passę i na kolejnej próbie (Stryszów – 10,12 km) zajęli drugie miejsce, odskakując Grzybowi i Biniędzie o kolejne 5 sekund. Najszybsi na oesie byli inni bracia – Łukasz i Tomasz Kotarbowie (Citroen C3 Rally2).
Grzyb z Biniędą kontratakowali na OS 8, czyli drugim przejeździe próby Mucharz. Dwukrotny mistrz Polski wygrał ten oes i nieznacznie (o 1,2 s) zmniejszył stratę do Szei. Kotarba, drugi na odcinku, zbliżył się na 0,9 s do Byśkiniewicza, który z kolei zniwelował stratę do trzeciego w generalce Polońskiego.
Próba numer dziewięć (Stryszów) przyniosła zmianę na pozycji liderów rajdu. Odcinek przerwano po wypadku braci Szejów. Ich samochód wypadł z drogi i dachował. Kierowcę i pilota zabrano do szpitala na profilaktyczne badania. Próbę sportowym tempem pokonały jedynie cztery pierwsze załogi, a pozostałe skierowano trasą alternatywną do serwisu. Po odpadnięciu Szejów nowymi liderami zostali Grzyb i Binięda.
W klasie trzeciej przewagę sukcesywnie budowali Jakub Matulka i Daniel Dymurski (Ford Fiesta Rally3). Po ośmiu rozegranych próbach ten duet od kolejnej załogi dzieli już 2:18,5 s.
W gronie zawodników dysponujących rajdówkami z napędem na jedną oś na prowadzeniu są Artur Sękowski i Paweł Pochroń (BMW M3), którzy wyprzedzają Huberta Kowalczyka z Jarosławem Hryniukiem (Peugeot 208 Rally4, +6,8 s) oraz Marka Nowaka i Adama Grzelkę (Opel Corsa Rally4, +24,3 s).

W klasyfikacji drugiej rundy mistrzostw historycznych (Motul HRSMP) sytuację w czołówce kontrolują Robert Luty i Marcin Celiński (Subaru Legacy 4WD). Ten duet był najszybszą załogą na dwóch z trzech rozegranych dziś oesów. W efekcie trzykrotny mistrz Polski w rajdach historycznych ma już blisko minutę i 40 sekund przewagi nad zajmującym drugie miejsce Arkadiuszem Kulą (Renault Megane Maxi), którego pilotuje Łukasz Zapart. Trzecim najszybszym duetem w rajdówce sprzed lat są Marek Suder i Marcin Kowalik w Fordzie Sierra RS Cosworth (+2:29,2 s).
Sponsorem tytularnym rajdu jest firma Valvoline, a partnerami głównymi Województwo Małopolskie, Złomex, RMF FM oraz Motowizja. Patronat nad rajdem objęli: Marszałek Województwa Małopolskiego Witold Kozłowski, Starosta Suski Józef Bałos, Starosta Wadowicki Eugeniusz Kurdas, Burmistrz Makowa Podhalańskiego Paweł Sala, Burmistrz Wadowic Bartosz Kaliński, Wójt Gminy Stryszów Szymon Duman, Wójt Gminy Zawoja Marcin Pająk, Wójt Gminy Zembrzyce Łukasz Palarski, Wójt Gminy Stryszawa Rafał Lasek, Wójt Gminy Budzów Jan Najdek, Wójt Gminy Mucharz Renata Stefania Galara, Burmistrz Miasta Kalwarii Zebrzydowskiej Augustyn Ormanty oraz Wójt Gminy Lanckorona Tadeusz Łopata.
Partnerami zawodów są: VD, Powiat Suski, ProfilPur, Pochłopień, LURKA, BTH Import Stal, Wadowice, Metal Service, Hotel Restauracja Świt, Blachdom Plus, Auto-serwis Jancarz, Miejska Biblioteka Publiczna-Dom Kultury w Makowie Podhalańskim, Ostruszka Ubezpieczenia, Traviata, Żarpłyt, Solparts, BSG Parts, Drukarnia Skleniarz, Aquer, Źródło Żywiec, Kolor Plus Studio, Ekoinstal, Wulkan, Honda Kolaczek, Cztery Pliszki, Mosur Warsztat, Litdrew.pl, AKCES, GSA Aviation, LGD Podbabiogórze, Kids&Jump Best Events, RacingShop.pl, CSR Auto Regeneracja, Adamek „RAF”, Gummi Serwis, Auto Lux, Akces Plast, HyperNET, Drogbud Sobaniak, Sużyw, Wójtowicz Travel, Drewnoland, Góral, Cukiernia Ewa Maków Podhalański, Art-Stage, Hydro Truck Press Serwis.
Patronat medialny objęły redakcje: Motowizja, Motorsport.com, Rallypl.com, Rally and Race, Radiostrada, TVP3 Kraków, Sucha24.pl, PowiatSuski24.pl, DlaWas.info, malopolskaonline.pl, WadowiceOnline.pl, Rozmus Photography, eWRC-results.com, np126p.pl, SieScigam.pl oraz wrzuc.info.
Organizatorem Valvoline Rajdu Małopolski jest Automobilklub Śląski, a promotorem firma GB pro.