Zapraszamy do stref kibica! Sprawdź miejsca i rozkład jazdy busów
29 czerwca 2023Jakie samochody pojawią się na odcinkach Valvoline Rajdu Małopolski?
30 czerwca 2023Tegoroczna edycja Valvoline Rajdu Małopolski to przede wszystkim powrót najwyższego rajdowego cyklu w naszym kraju – Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski do Małopolski po 15 latach nieobecności. To jednak nie wszystko, ponieważ na małopolskich odcinkach w powiecie suskim i wadowickim zobaczymy także najszybsze załogi rywalizujące w klasyfikacji MOTUL Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski, Rajdowych Mistrzostw Południa oraz Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska.
Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski (RSMP), czyli cykl, który nieprzerwanie od 1967 roku wyłania najlepsze załogi rajdowe w Polsce. Nie tylko w klasyfikacji generalnej, ale także w poszczególnych klasach samochodów. Tegoroczny kalendarz zmagań, składa się z siedmiu rund organizowanych w naszym kraju – dwóch rajdów szutrowych oraz pięciu rajdów rozgrywanych na nawierzchni asfaltowej. Rajdy w RSMP (z wyjątkiem Rajdu Polski) liczą sobie między 110 a 150 kilometrów oesowych, na które składa się zwykle od 8 do 14 odcinków specjalnych. Pierwszych 15 załóg na mecie danego rajdu, zarówno w klasyfikacji generalnej, jak i w poszczególnych klasach, zdobywa punkty do końcowej klasyfikacji sezonu. Wzorem Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata (WRC), także i w RSMP – każdy ostatni odcinek konkretnej rundy to tak zwany Power Stage (w przypadku naszego rajdu będzie to RMF FM Power Stage Stryszów), na którym trzy najszybsze załogi zdobywają dodatkowe punkty do klasyfikacji generalnej mistrzostw, by na koniec sezonu zająć jak najlepsze miejsce w rocznej klasyfikacji cyklu, którego laureatami za sezon 2022 zostali Szwedzi – Tom Kristensson i jego pilot Andreas Johansson, za kierownicą Hyundaia i20 R5. Za organizację każdej rundy zmagań zawodników odpowiadają okoliczne automobilkluby, a pieczę nad całymi mistrzostwami sprawuje Polski Związek Motorowy.
Valvoline Rajd Małopolski 2023 będzie stanowił także arenę zmagań zawodników rywalizujących w cyklu MOTUL Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski (HRSMP), czyli mistrzostw skupiających się na rywalizacji załóg za kierownicą klasycznych, kultowych już samochodów rajdowych, znanych z polskich, a także zagranicznych odcinków specjalnych, z homologacją rajdową uzyskaną w latach 1931-1990. Cykl HRSMP został powołany w 2016 roku przez Polski Związek Motorowy, w celu kultywowania pamięci o najwspanialszych konstrukcjach w historii motoryzacji oraz sportu rajdowego, od Rajdowych Mistrzostw Europy (ERC) aż po najwyższe, Rajdowe Mistrzostwa Świata (WRC). Do sezonu 2023, w cyklu MOTUL Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski wystartowało dotychczas 274 zawodników.
Kolejny cykl, który będzie gościł na trasach tegorocznego Valvoline Rajdu Małopolski to Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Śląska (RSMŚl), dla których rywalizacja w Małopolsce stanowić będzie pierwszą rundę tegorocznych zmagań. Imprezy zaliczane do tych mistrzostw są zawodami organizowanymi w formule rajdów okręgowych, których łączna długość odcinków specjalnych mieści się w przedziale 25-50 km oesowych, rozgrywanych jednego dnia. Zawodnicy startujący w cyklu RSMŚl muszą posiadać licencję RN (licencja rajdowa I stopnia) oraz licencję R lub R-codriver, a do zawodów dopuszczone są samochody posiadające aktualną, lub wygasłą licencję FIA/PZM oraz samochody klasy Open z wyposażeniem zgodnym z regulaminem mistrzostw. Oprócz Valvoline Rajdu Małopolski 2023, który już po raz trzeci będzie gościł zawodników startujących w cyklu RSMŚl, załogi będziemy mogli podziwiać również podczas trzech pozostałych rajdów zaliczanych do tegorocznej klasyfikacji Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska.
Natomiast po tegorocznej redukcji cyklu RSMŚl do czterech rund organizowanych wyłącznie przez automobilkluby z województwa śląskiego, nadrzędną serią w polskich rajdach okręgowych stały się Rajdowe Mistrzostwa Południa (RMP). W sezonie 2022 mogliśmy obserwować debiut właśnie tego, stosunkowo młodego cyklu rajdowego w naszym kraju, którego drugą rundą był zeszłoroczny Valvoline Rajd Małopolski. Natomiast, tegoroczne Rajdowe Mistrzostwa Południa utworzy sześć rajdów, dla których zmagania na małopolskich oesach będą ponownie stanowić drugą rundę zmagań.