
Valvoline Rajd Małopolski: Matulka – Kołtun 3:1
11 lipca 2025
Trzeci raz w sezonie – Matulka i Syty najlepsi w Valvoline Rajdzie Małopolski
12 lipca 2025Konsekwentnie, sukcesywnie, krok po kroku – w taki sposób Jakub Matulka i Damian Syty umacniali się na prowadzeniu w Valvoline Rajdzie Małopolski – czwartej rundzie mistrzostw Polski. Choć liderzy zawodów, a także punktacji cyklu, nie wygrali wszystkich dzisiejszych oesów, to zdołali powiększyć przewagę nad resztą stawki o ponad 15 sekund. Przed finałowym etapem rywalizacji (12 lipca) drugie miejsce zajmują Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Škoda Fabia RS Rally2, +21,9 s) oraz Jakub Brzeziński i Jakub Gerber (Citroën C3 Rally2, +25,5 s).
Piątkowy etap Valvoline Rajdu Małopolski składał się z prób znanych z poprzednich edycji zawodów. Dwukrotnie rajdowe załogi rywalizowały na oesach w miejscowościach Barwałd i Mucharz, by na zakończenie etapu zmierzyć się na widowiskowym odcinku na ulicach Wadowic. Łącznie na 11 lipca zaplanowano 44,28 km ścigania.
Do piątkowej części zawodów przystąpiły 44 załogi w ramach RSMP, 29 w rajdówkach historycznych, a wieczorem – przed starciem w Wadowicach – dołączyło do nich 20 duetów walczących w RMP (Rajdowe Mistrzostwa Południa).

„Powolna” ucieczka liderów
Zmagania otworzył odcinek specjalny z jednym z najbardziej widowiskowych miejsc na trasie Valvoline Rajdu Małopolski. Mowa o próbie Żarpłyt Barwałd (9,72 km), na której załogi miały do pokonania spektakularny przełom wodny (ang. water splash).
Świetnie na tym oesie odnaleźli się liderzy zawodów – Matulka i Syty, którzy odskoczyli rywalom o kolejne pięć sekund. Za nimi finiszowali Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (Škoda Fabia RS Rally2, +5 s) oraz Grzyb z Biniędą (+6,5 s), co nie wpłynęło na kolejność w pierwszej piątce „generalki”.
Z Barwałdu zawodnicy przenieśli się do miejscowości Łękawica, skąd startowała próba Raf-Kop Mucharz, wiodąca wokół Jeziora Mucharskiego. Jej dystans – 11,52 km – najszybciej pokonali Jakub Brzeziński i Jakub Gerber (Citroën C3 Rally2). 3,1 s więcej potrzebowali Matulka i Syty, a autorzy trzeciego czasu – Grzyb i Binięda – stracili 6 s.
Z blisko 30-sekundową stratą, a co za tym idzie – spadkiem na piąte miejsce – pogodzić musiał się Byśkiniewicz. Przyczyną słabszego rezultatu było przebicie lewej przedniej opony po kontakcie z jednym z ograniczników cięć.
Drugie starcie w Barwałdzie i okolicach zwycięstwem zakończyli Matulka i Syty. Na oesowym podium uplasowali się jeszcze odrabiający straty Byśkiniewicz i Siatkowski (+3 s) oraz Brzeziński z Gerberem (+3,8 s).
Stracone drugie miejsce Grzyb i Binięda odzyskali po drugim przejeździe oesu Mucharz. Co prawda ustąpili na nim Matulce i Sytemu, tracąc 2,7 s, ale byli o 4 s szybsi od Brzezińskiego i Gerbera.
Piątkowy etap Valvoline Rajdu Małopolski zakończono na ulicach Wadowic. Liczącą 1,8 km próbę VR1 Power Run Wadowice minimalnie wygrał Grzyb. Wrocławianin był o 0,1 s szybszy od Byśkiniewicza. Matulka zameldował się na mecie oesu z rezultatem gorszym o 1,2 s.
W czwartek Matulka i Syty zakończyli rywalizację jako liderzy zawodów, z prawie 5-sekundową przewagą. W piątek nie tylko obronili „żółte koszulki”, ale także zwiększyli odstęp, jaki dzieli ich od rywali, do blisko 22 sekund.
Tyle czasu Grzyb i Binięda muszą odrobić w sobotnim, finałowym etapie Valvoline Rajdu Małopolski, jeśli chcą powalczyć o swój drugi triumf w tych zawodach. Trudniejsze zadanie mają Brzeziński i Gerber. Poznaniacy zajmują trzecie miejsce, a ich strata do liderów to już 25,5 s. W czołowej piątce plasują się jeszcze Byśkiniewicz z Siatkowskim (+48,2 s) oraz Jarosław Kołtun z Ireneuszem Pleskotem (Škoda Fabia RS Rally2, +55,2 s).
W Wadowicach ściganie zakończyli Zbigniew Gabryś i Daniel Dymurski (Škoda Fabia RS Rally2), którzy wypadli z trasy.

Janowski i Górny dyktują tempo w ośce
3:2 – w takim stosunku oesowymi zwycięstwami „podzielili się” dwaj najszybsi kierowcy w klasyfikacji 2WD, czyli Marcin Górny i Sergiusz Janowski. Pierwszy, wraz z Mateuszem Martynkiem (Peugeot 208 Rally4), zapisał na swoje konto pierwszy przejazd oesu Żarpłyt Barwałd oraz oba starcia na odcinku Raf-Kop Mucharz. Pilotowany przez Krzysztofa Grzenię Janowski (Renault Clio Rally4) „odwdzięczył się” rywalowi podczas drugiej wizyty w Barwałdzie i na ulicach Wadowic.
Różnice między tymi załogami na poszczególnych oesach były jednak minimalne, więc Janowski zdołał utrzymać prowadzenie. Górny traci do rywala 4,1 s. Sklasyfikowani na trzeciej pozycji są Adam Rachwał z Adrianem Mroszczykiem (Peugeot 208 R2, +1:07,8 s).
W klasie 3 na pechu i problemach Michała Chorbińskiego i Adama Chrzanowskiego (Renault Clio Rally3) skorzystali Jakub Ulanowski i Patryk Kielar (Ford Fiesta Rally3), przejmując pozycję liderów tej kategorii.

Kwaśny w drodze po dublet
W historycznym czempionacie po drugi z rzędu triumf jedzie Marcin Kwaśny (Subaru Impreza). Kierowca, pilotowany przez Michała Trelę, zakończył II etap Valvoline Rajdu Małopolski jako lider HRSMP. Przed finałowym etapem Kwaśny ma 36,3 s przewagi nad Damianem Sawickim i Michałem Pryczkiem (Subaru Impreza GT). Na trzeciej pozycji plasują się Marcin Majcher i Mateusz Adamski (Subaru Legacy 4WD Turbo).
Maciej Lubiak i Grzegorz Dachowski wypadli z czołówki. Ten duet był najszybszy na dwóch pierwszych oesach piątkowego etapu, a następnie trafił do grona pechowców i osunął się w dół klasyfikacji. Wśród załóg w samochodach z klas historycznych FIA najwyżej są Filip Stopa i Rafał Ślęczka w BMW M3 E36.
Wieczorem do stawki z mistrzostw Polski dołączyli uczestnicy Rajdowych Mistrzostw Południa, dla których oes w Wadowicach był inauguracyjną próbą Valvoline Rajdu Małopolski.
Pierwszymi liderami rundy RMP została załoga Bieszczad/Piczak – broniąca pierwszego miejsca w punktacji cyklu. Sekundę wolniej w Wadowicach pojechali Kawalec i Krzyżowski w Peugeocie 208 GTi. Na trzecim miejscu uplasował się duet Gańcarczyk/Parzyk w Citroënie DS3 (+1,1 s).

Ostatni etap Valvoline Rajdu Małopolski przyniesie sporo nowości.
Dwie pierwsze pętle składają się z trzech odcinków: HERN Zawoja (17,45 km, od 8:35 i 12:46), MOSUR / JANCARZ Maków Podhalański (5,6 km, od 9:18 i 13:29) oraz Stryszów (9,7 km, od 9:51 i 14:02) – po raz pierwszy wytyczony w odwróconej konfiguracji. Finałową próbą zawodów, a więc również okazją na dodatkowe punkty, będzie trzeci przejazd próby w Zawoi, rozgrywany jako RMF FM Power Stage Zawoja (17,45 km, od 16:07).
Valvoline Rajd Małopolski – klasyfikacja po II etapie:
- Matulka/Syty (Škoda Fabia RS Rally2) 31:55.2 s
- Grzyb/Binięda (Škoda Fabia RS Rally2) +00:21.9 s
- Brzeziński/Gerber (Citroen C3 Rally2) +00:25.5 s
- Byśkiniewicz/Siatkowski (Škoda Fabia Rally2) +00:48.2 s
- Kołtun/Pleskot (Škoda Fabia RS Rally2) +00:55.2 s
- Ulanowski/Kielar (Ford Fiesta Rally3) +03:24.4 s
- Górny/Martynek (Peugeot 208 Rally4) +03:49.1 s
- Janowski/Grzenia (Renault Clio Rally4) +04:05 s
- Kowal/Lenkowski (Ford Fiesta Rally3) +04:21.9 s
- Rachfał/Mroszczyk (Peugeot 208 Rally4) +04:52.8 s
Valvoline Rajd Małopolski – klasyfikacja HRSMP po II etapie:
- Kwaśny/Trela (Subaru Impreza) 36:28.0 s
- Sawicki/Pryczek (Subaru Impreza) +00:36.3 s
- Majcher/Adamski (Subaru Legacy RS) +00:41.3 s
- Stopa/Ślęczka (BMW M3 E36) +01:33.8 s
- Święcicki/Ciesielski (Peugeot 106) +01:44.6 s
- Molgo/Marton (Škoda Octavia WRC) +02:26.4 s
- Maciechowski/Klaczańska (BMW 3 E36) +03:13.7 s
- Niemiec/Krużołek (Seat Ibiza GTI) +03:55.6 s
- Kołdej/Pietrusiński (Renault Clio Maxi) +04:11 s
- Kiepura/Galle (Lancia Delta HF Integrale) +04:22.5 s





