
16 odcinków specjalnych Valvoline Rajdu Małopolski 2025
12 czerwca 2025
Rajd po busa! Valvoline Rajd Małopolski jedzie dla OREW w Tarnawie Górnej
30 czerwca 2025Rajdy samochodowe to tak samo piękny, jak i niebezpieczny sport. W sytuacji kryzysowej ważna jest szybka i zdecydowana reakcja służb ratunkowych. Często na miejscu wypadku jako pierwsze pojawiają się jednostki straży pożarnej, które mając odpowiednią wiedzę i przeszkolenie ratują ludzkie życie. Przed startem tegorocznej edycji Valvoline Rajdu Małopolski takie szkolenie z teorii i praktyki zostało przeprowadzone przez organizatorów wydarzenia oraz partnerów.
W sobotę (21 czerwca) w Makowskim Centrum Kultury oraz na terenie KP PSP Sucha Beskidzka zostało zorganizowane szkolenie dla jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej, które w tym roku pracować będą przy Valvoline Rajdzie Małopolski. Wykład z teorii oraz ćwiczenia praktyczne przygotowano dla strażaków z jednostek, które biorą udział w zabezpieczeniu rajdu, m.in. OSP Białka, Bystra Podhalańska, Grzechynia, Jaszczurowa, Klecza, Koziniec, Lanckorona, Łękawica, Maków Podhalański, Mucharz, Myślenice, Pcim, Stryszawa, Stryszów, Sucha Beskidzka Błądzonka, Wadowice, Zawoja, Zebrzydowice czy Zembrzyce.. Ich cel to przygotowanie zastępów OSP do poradzenia sobie w sytuacji kryzysowej, która zawsze może wydarzyć się w trakcie zawodów.
– Szkolenie zostało podzielone na pięć stanowisk, które uczestnicy odwiedzali rotacyjnie. Na jednym z nich strażacy ćwiczyli wykonywanie dostępu do osoby poszkodowanej z boku pojazdu – w scenariuszu symulującym uderzenie w drzewo, czyli jedno z najgroźniejszych zdarzeń w rajdach samochodowych. Na kolejnych stanowiskach realizowano ćwiczenia z ewakuacji poszkodowanych, omawiano środki ochrony indywidualnej kierowcy i pilota, a także prezentowano budowę samochodu rajdowego, którą przybliżał mechanik zespołu. Ostatnie stanowisko poświęcono praktyce z zakresu kwalifikowanej pierwszej pomocy, prowadzonej przez ratowników medycznych i instruktorów. Szczególnie cennym elementem szkolenia była możliwość pracy na prawdziwym samochodzie rajdowym z klatką bezpieczeństwa. Takie ćwiczenia wciąż należą w Polsce do rzadkości, dlatego wierzę, że zdobyte tu doświadczenie przełoży się na jeszcze wyższy poziom zabezpieczenia przyszłych rajdów – powiedział Paweł Ceremuga, koordynator Straży Pożarnych przy Valvoline Rajdzie Małopolski 2025.
Najpierw zastępy straży pożarnej zebrały się w Makowskim Centrum Kultury, gdzie wysłuchały prelekcji na tematy związane z: organizacją rajdu, procedurami bezpieczeństwa, kwestią zabezpieczenia zmagań na odcinkach specjalnych, a także budową samochodu rajdowego. Część teoretyczną poprowadzili Paweł Ceremuga, koordynator Straży Pożarnych przy Valvoline Rajdzie Małopolski 2025, Jakub Wróbel, pilot rajdowy, oraz Bartłomiej Glistak i Gabriel Borowy – przedstawiciele Fundacji Sporty Motorowe, organizatora Valvoline Rajdu Małopolski.
– Mam nadzieję, że tego typu działania staną się w Polsce normą. Rzadko zdarza się, by strażacy mieli okazję trenować na prawdziwym samochodzie rajdowym, poznać od środka konstrukcję klatki bezpieczeństwa i przećwiczyć bezpieczne wyciąganie zawodnika z pojazdu. To ogromna wartość praktyczna. Pokazywałem uczestnikom, jak zbudowany jest kombinezon rajdowy – między innymi specjalne pagony, które służą do ewakuacji zawodnika. Tłumaczyłem, jak wygląda kask z systemem HANS, jak poprawnie rozpiąć klipsy, jak postępować z mikrofonem i przewodami. To wiedza, która realnie może wpłynąć na skuteczność działań ratowniczych. Widziałem ogromne zaangażowanie i bardzo pozytywny odbiór. To tylko potwierdza, że takie inicjatywy są potrzebne – mówił w trakcie szkolenia Jakub Wróbel, doświadczony pilot rajdowy.













Następnie wszyscy przenieśli się na teren KP PSP Sucha Beskidzka, gdzie teorię strażacy mogli wcielić w życie. Na placu przygotowano kilka stacji, gdzie strażacy mogli dowiedzieć się: jak wygląda ekwipunek kierowcy i pilota rajdowego, jak zbudowana jest rajdówka, jak prawidłowo przeprowadzić resuscytację, czy wreszcie — w jak w prawidłowy i bezpieczny sposób wydostać z rajdówki poszkodowanego. Najważniejszą częścią szkolenia była jednak właśnie praktyka i doskonalenie umiejętności strażaków w odpowiednim cięciu nadwozia samochodów osobowych, aby pomóc poszkodowanym w wypadku komunikacyjnym.
– Przygotowujemy nasze zastępy w sposób profesjonalny i zgodny z zasadami bezpieczeństwa, aby w razie potrzeby mogły jak najszybciej i najskuteczniej reagować na sytuacje awaryjne podczas trwania rajdu. W trakcie szkoleń strażacy uczą się m.in. procedur działania na odcinkach specjalnych, technik udzielania pomocy, zabezpieczania miejsca zdarzenia oraz współpracy z innymi służbami ratowniczymi. Mamy jednak nadzieję, że zdobyta wiedza nie będzie musiała znaleźć zastosowania w praktyce, a cały rajd przebiegnie bez żadnych incydentów – dodaje Bartłomiej Glistak z Fundacji Sporty Motorowe, organizatora Valvoline Rajdu Małopolski.
Punktem kulminacyjnym całego szkolenia była symulacja akcji ratunkowej dla uwięzionego w prawdziwej rajdówce kierowcy. W tym celu – dzięki wsparciu partnerów – na bazie auta przeznaczonego do kasacji powstał prawdziwy samochód rajdowy. Pojazd posiadał profesjonalną klatkę bezpieczeństwa, fotele rajdowe oraz sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa. Biorący udział w szkoleniu strażacy mieli okazję nie tylko uczestniczyć w symulacji, ale również przyjrzeć się, jak w takiej sytuacji krok po kroku powinna przebiegać akcja ratunkowa i w jaki sposób bezpiecznie wydostać z uszkodzonej rajdówki nieprzytomnego kierowcę. Szkolenie w takich warunkach i na tak przygotowanym sprzęcie było niezwykle ważne, ponieważ budowa samochodu rajdowego i proces wydostawania poszkodowanego z jego wnętrza znacznie różnią się od podobnych sytuacji w pojeździe osobowym.
Mamy szczerą nadzieję, że wiedza i umiejętności nabyte podczas sobotniego szkolenia nie przydadzą się strażakom, bo to oznaczałoby, że zarówno podczas Valvoline Rajdu Małopolski, jak i w zwykłym ruchu drogowym nie doszło do żadnego wypadku. Natomiast jeśli już będą musieli wykorzystać to, czego mogli się dowiedzieć i nauczyć — wierzymy, że pomoże to uratować czyjeś życie.
Bardzo dziękujemy wszystkim jednostkom Ochotniczej Straży Pożarnej za udział w szkoleniu, a także naszym partnerom za pomoc w jego organizacji: firmom Złomex, Ireco Motorsport, Bimarco Seats, LIMATECH, WEBER RESCUE Polska oraz Rosenbauer Group – za umożliwienie przygotowanie profesjonalnego samochodu rajdowego oraz dostarczenie narzędzi niezbędnych do przeprowadzenia akcji ratunkowej. Dziękujemy także Makowskiemu Centrum Kultury i KP PSP Sucha Beskidzka za udostępnienie przestrzeni do przeprowadzenia szkolenia.



















Valvoline Rajd Małopolski rozegrany zostanie w dniach 10–12 lipca 2025 roku jako ósma runda Rajdowych Mistrzostw Strefy Europy Centralnej (FIA CEZ), czwarta runda Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski (RSMP), trzecia runda Historycznych Rajdowych Mistrzostw Polski (HRSMP) oraz trzecia runda Rajdowych Mistrzostw Południa (RMP). Więcej na www.rajdmalopolski.pl.
Sponsorem tytularnym rajdu jest firma Valvoline, a partnerami głównymi Województwo Małopolskie, Złomex, RMF FM, Motowizja oraz Młyn Jacka Hotel&SPA. Patronat nad rajdem objęli: Marszałek Województwa Małopolskiego Łukasz Smółka, Starosta Suski Józef Bałos, Starosta Wadowicki Mirosław Sordyl, Starosta Myślenicki Józef Tomal, Burmistrz Makowa Podhalańskiego Michał Surmiak, Burmistrz Wadowic Bartosz Kaliński, Burmistrz Myślenic Jarosław Szlachetka, Wójt Gminy Stryszów Szymon Duman, Wójt Gminy Zawoja Michał Łukasik, Wójt Gminy Zembrzyce Joanna Stypuła, Wójt Gminy Stryszawa Rafał Lasek, Wójt Gminy Budzów Jan Najdek, Wójt Gminy Mucharz Paweł Paździora, Burmistrz Miasta Kalwarii Zebrzydowskiej Tadeusz Stela oraz Wójt Gminy Lanckorona Ryszard Gonet.
Partnerami zawodów są: VD, Powiat Suski, ProfilPur, Pochłopień, Blachdom Plus, Wadowice, Myślenice, HERN Wyroby Drewniane, Żarpłyt, Auto-serwis Jancarz, Miejska Biblioteka Publiczna-Dom Kultury w Makowie Podhalańskim, Ostruszka Ubezpieczenia, Traviata, SpakujRower.pl, Drukarnia Skleniarz, Aquer, Ben-Stal, Kolor Plus Studio, Ekoinstal, Honda Kolaczek, Firma Usługowa CATKOP, restauracja Siedem Smaków, MTB Group, RajdoweAkcesoria.pl, PTS Rabka, ICD Auto Kęty, Opel Marimex, Firma MAT, nazwa.pl, Instytut Monitoringu Mediów, Blend Brothers, LGD Podbabiogórze, Litdrew.pl, Mosur Warsztat, Cztery Pliszki, Kids&Jump Best Events, RacingShop.pl, CSR Auto Regeneracja, Adamek „RAF”, Auto Lux, Akces Plast, HyperNET, Drogbud Sobaniak, Sużyw, Wójtowicz Travel, Auto Serwis Mrózek, MarkPol, Hi-Tec Lack, Młyńscy-Bud, Żywczak, Proeko, Ryszard Janowiec Usługi Turystyczne, Hotel Restauracja Świt, Metal Service, Cukiernia Ewa Maków Podhalański, Trans-Wag Juszczyn, Art-Stage, Hydro Truck Press Serwis, ZG Trans, DrWitt, Tiger Energy Drink.
Patronat medialny objęły redakcje: Motowizja, Motorsport.com, Rallypl.com, Rally and Race, TVP3 Kraków, Sucha24.pl, PowiatSuski24.pl, DlaWas.info, malopolskaonline.pl, WadowiceOnline.pl, Rozmus Photography, eWRC-results.com, np126p.pl, SieScigam.pl, wrzuc.info, głos24, Kalwaria24.pl oraz Kurier Małopolski Zachodniej.