Informacja dot. wypadku załogi nr 122
9 czerwca 2024Zdecydowało 1,6 sekundy
9 czerwca 2024Już po raz drugi z rzędu Valvoline Rajd Małopolski był częścią kalendarza historycznych mistrzostw Polski. Najlepsi w rywalizacji załóg w rajdówkach sprzed lat byli Marcin Majcher i Daniel Leśniak w Subaru Legacy 4WD Turbo. O ich zwycięstwie zdecydowała różnica zaledwie 4,3 s!
W ramach Millers Oils HRSMP do rywalizacji ruszyły 24 duety w rajdówkach sprzed lat. Na dwóch pierwszych oesach tempo zmaganiom nadawali Filip Stopa i Rafał Ślęczka w BMW M3 E36 i to oni wracali do serwisu w Wadowicach jako liderzy historycznej klasyfikacji. Nie byli jednak jedyną załogą w samochodzie z napędem na jedną oś, która świetnie radziła sobie na krętych oesach Valvoline Rajdu Małopolski. W czołówce plasowali się także Arkadiusz Kula i Krzysztof Niedbała w Renault Megane Maxi oraz Rafał Pochłopień i Bartłomiej Wątroba (Opel Astra GSi). Na kolejnych próbach do głosu doszły duety, które dominowały w poprzednich rundach cyklu. Oesowymi zwycięstwami w stosunku 2:1 podzielili się Marcin Majcher i Daniel Leśniak (Subaru Legacy 4WD Turbo) oraz Bartłomiej Madziara i Mateusz Pawłowski (Subaru Impreza) – najszybsi w dwóch pierwszych rajdach sezonu HRSMP.
Najlepiej pierwszy etap rozegrali Majcher z Leśniakiem i to oni zakończyli piątkową część rywalizacji jako liderzy. Ich przewaga była jednak daleka od komfortowej. Ledwie 5,3 s za prowadzącymi czaili się Stopa ze Ślęczką, a Madziarę i Pawłowskiego od pierwszego miejsca dzieliło 10,1 s. W grze o najwyższe lokaty nieustannie były załogi z historycznej „ośki”. Dość powiedzieć, że po pierwszym etapie cztery z sześciu czołowych załóg to duety w samochodach z napędem na jedną oś.
W gronie pechowców, którzy nie ruszyli do rywalizacji w drugim etapie imprezy byli bracia Tymoteusz i Domosław Rogowscy oraz Marek Suder i Marcin Kowalik. Pierwsi wypadli w piątek z drogi i uszkodzili zawieszenie w swojej ładzie 2103. Drugich zawiódł tylny dyferencjał w ich Fordzie Escorcie Cosworth 4×4.
Początek sobotniego ścigania zwiastował kolejne odsłony bity „osiek” z „czterołapami”. Świetną formę zasygnalizowali Pochłopień i Wątroba, najszybsi na dwóch pierwszych próbach. Karty odwróciły się po OS 8, na którym zakończyli oni jazdę, zwalniając trzecie miejsce, a przed atakami Madziary i Pawłowskiego drugiej pozycji nie obronili Stopa i Ślęczka. Drugą z trzech pętli załoga BMW M3 E36 rozpoczęła od straty blisko 30 sekund do zwycięzców próby. Problemy techniczne spowolniły też Kulę i Niedbałę. W efekcie załogi Majcher/Leśniak oraz Madziara Pawłowski odjechali reszcie stawki i stało się jasne, że zwycięstwo w Valvoline Rajdzie Małopolski będzie ich wewnętrzną sprawą.
Do finałowego oesu Majcher i Leśniak przystępowali z 10-sekundową przewagą i byli bliscy jej roztrwonienia na liczącej 5,45 km trasie do centrum Makowa Podhalańskiego. Kierowca Subaru Legacy 4WD Turbo popełnił błąd na jednym ze skrzyżowań, musiał cofać, ale ostatecznie utrzymał za sobą rywali. Po dwóch z rzędu zwycięstwach, Madziara i Pawłowski zameldowali się na mecie na drugim miejscu, 4,3 s za triumfatorami, wygrywając jednocześnie w kategorii 5 (roczniki 1991-1999). Trzecią z rzędu rundę historycznego czempionatu na trzeciej pozycji ukończyli Stopa i Ślęczka (+2:58,3 s). Czołową piątkę uzupełnili Kula z Niedbałą (+3:38,2 s) oraz Maciej Lubiak (+4:46,6 s). Po dwóch nieukończonych rundach, jadącego tym razem z Jaromirem Svecem kierowcę nie zawiodło jego zjawiskowe Porsche 911 SC.
Z powodów technicznych do mety w Makowie Podhalańskim nie dotarli Grzegorz Olchawski i Przemysław Bosek, których zatrzymał wyciek oleju w ich Audi Quattro S1, a także Krzysztof Woźnica i Grzegorz Sielicki (Volkswagen Golf I GTI). Wypadkowi na kończącej zawody próbie ulegli Tomasz i Joanna Jędrzejczak, których służby ratunkowe przetransportowały do szpitali.
W kategorii 1 (samochody z roczników 1931-1969) metę na pierwszym miejscu osiągnęli Artur Skrabalak i Dawid Gabryś w najstarszym stawce samochodzie, czyli Volvo Amazon 122 S. Zmagania w kategorii 3 (rajdówki z lat 1976-1981) zdominowali Lubiak ze Svecem. Wojciech i Adrian Kaszowscy (Ford Sierra RS Cosworth) z dużą przewagą wygrali rywalizację w kategorii 4 (1982-1990). W kategorii Historic Open +2000 komplet punktów zgarnęli Majcher z Leśniakiem, a w Historic Open -2000 – Paweł Szczotka i Krzysztof Mazur (Honda Civic VTi).
Valvoline Rajd Małopolski – klasyfikacja końcowa Millers Oils HRSMP:
1. Marcin Majcher/Daniel Leśniak (Subaru Legacy 4WD Turbo) 1:22:51,3 s
2. Bartłomiej Madziara/Mateusz Pawłowski (Subaru Impreza) +4,3 s
3. Filip Stopa/Rafał Ślęczka (BMW M3 E36) +2:58,3 s
4. Arkadiusz Kula/Krzysztof Niedbała (Renault Megane Maxi) +3:38,2 s
5. Maciej Lubiak/Jaromir Svec (Porsche 911 SC) +4:46,6 s
6. Wojciech Kaszowski/Adrian Kaszowski (Ford Sierra RS Cosworth) +6:57,7 s
7. Michał Łusiak/Sylwia Zaborowska (Ford Escort Cosworth) +7:27,8 s
8. Piotr Kiepura/Mateusz Galle (Lancia Delta Integrale 16V) +8:40,8 s
9. Mariusz Polak/Przemysław Baryła (Audi Coupe Quattro) +12:24,4 s
10. Paweł Szczotka/Krzysztof Mazur (Honda Civic VTi) +12:43,8 s
W poszczególnych kategoriach pierwsze miejsca zajęli:
Kategoria 1 (roczniki od 1931 do 1969): Skrabalak/Gabryś (Volvo Amazon 122 S)
Kategoria 3 (roczniki od 1976 do 1981): Lubiak/Svec (Porsche 911 SC)
Kategoria 4 (roczniki od 1982 do 1990): Kaszowski/Kaszowski(Ford Sierra RS Cosworth)
Kategoria 5 (roczniki od 1991 do 1999): Madziara/Pawłowski (Subaru Impreza 555)
Kategoria Historic Open -2000: Szczotka/Mazur (Honda Civic VTi)
Kategoria Historic Open +2000: Majcher/Leśniak (Subaru Legacy 4WD Turbo)