
101 załóg wystartuje w Valvoline Rajdzie Małopolski!
28 lipca 2021
Mendrek i Tolasz błysnęli w SKJS podczas prologu Valvoline Rajdu Małopolskiego
30 lipca 2021Blisko 2,5-kilometrowy, widowiskowy odcinek specjalny w Makowie Podhalańskim otworzył rywalizację w drugiej rundzie Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska. Pierwszą próbę Valvoline Rajdu Małopolskiego na swoje konto zapisali Kajetan Świder i Marcin Borycki w Hondzie Civic.
Od wieczornego widowiska – obleganego przez kibiców oesu Maków Podhalański (2,42 km), rozpoczęła się zacięta walka o zwycięstwo w Valvoline Rajdzie Małopolskim. Kierowcy i piloci ścigali się na ulicach miasta przy upalnej pogodzie i na suchej nawierzchni. Zawody przyciągnęły sporą liczbę widzów, którzy przyszli kibicować swoim faworytom i zobaczyć to największe wydarzenie w regionie.
Jako pierwsi na trasę ruszyli uczestnicy Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska. Odcinek w Makowie Podhalańskim stanowił wyjątkowo urozmaicone wyzwanie. Trasa łączyła wymagające wyjątkowej precyzji partie w mieście z fragmentami, na których zawodnicy mogli rozwinąć większe prędkości.

Najwięcej powodów do zadowolenia po pierwszej próbie mieli Kajetan Świder i Marcin Borycki (Honda Civic). Trzecia załoga klasyfikacji mistrzostw Śląska okazała się najszybsza i objęła prowadzenie w Valvoline Rajdzie Małopolskim. Dla Kajetana Świdra był to czwarty oes wygrany w rundzie RSMŚl. Na drugim miejscu, ze stratą 2,6 sekundy, uplasowali się Bartosz Bąk i Radosław Talaga (Honda Civic). Trzecią załogą prologu zostali Krzysztof Stańdo i Dariusz Gurdziołek, jadący Renault Clio. Piątą lokatę zajął urzędujący mistrz Sląska – Michał Rokita, który tym razem na prawy fotel swojego Renault Clio zaprosił Rafała Ślęczkę (+4,6 s). Przed Rokitą uplasował się jeszcze Grzegorz Ciombor – również z nowym pilotem – Maciejem Miklaszewskim (Honda Civic, +3,9 s)
Mistrzostwa Śląska to także rywalizacja w klasach. I tak w Pucharze Peugeota i Citroena, przeznaczonym – jak nazwa wskazuje – dla załóg we francuskich rajdówkach, pierwszymi liderami zostali Mateusz Kokoszka i Łukasz Szwed (Peugeot 206 XS). Ten duet o włos, a dokładnie o 1,1 sekundy, pokonał Szymona Szymoniaka z Aleksandrą Piekarską (Peugeot 106 S16).

Z kolei w nowopowołanej klasie RallyN1 oes na swoje konto zapisali Sebastian Bojdoł i Andrzej Mrowczyk w Renault Clio, zdecydowanie pokonując rywali. W kategorii RallyN2 samotnie prowadzą Łukasz Godula i Piotr Bywalec (Peugeot 208 R2). Ich rywale – duet Damian Uchyła/Agnieszka Radzik, nie zdołali ukończyć próby Maków Podhalański.
Oprócz załóg walczących o punkty do klasyfikacji generalnej RSMŚl, w rundach tego cyklu startują również zawodnicy w mocniejszych, bardziej zaawansowanych samochodach. Z myślą o nich powstały klasy Open1, Open 2 oraz Classic. W pierwszej z wymienionych kategorii najlepszy rezultat na ulicach Makowa Podhalańskiego uzyskali Artur Równiatka i Wojciech Habuda, jeżdżący pod pseudonimem Dyemba. Ta załoga pokazała się kibicom w Mitsubishi Lancerze – efektownym i bardzo mocnym samochodzie z napędem na cztery koła. Napęd 4×4 i do tego buchający mocą pięciocylindrowy silnik to cechy charakterystyczne zjawiskowego Audi Quattro, którym w ramach kategorii Classic wystartowali Grzegorz Olchawski i Jakub Wróbel. Zawodnicy znani z regularnych występów w mistrzostwach Polski wywalczyli najlepszy czas wśród załóg w historycznych rajdówkach. A skoro mowa o samochodach sprzed lat, to warto wspomnieć o gościach z Czech. Duet Karel Hock/Lukas Novak zaprezentowali kibicom przepiękną Skodę 130 RS.
Z kolei w Open2 z najlepszej strony pokazali się Rafał Pochłopień i Bartłomiej Wątroba, którzy zamienili swojego czerwonego Opla Astrę na Peugeota 208 RS. Co ciekawe, znany z równie szybkiej, co widowiskowej jazdy Pochłopień, zremisował na oesie Maków Podhalański z Równiatką, dysponującym mocniejszym samochodem.

Prolog na ulicach malowniczo położonego Makowa Podhalańskiego był emocjonującym i widowiskowym wstępem do zasadniczej rywalizacji w ramach Valvoline Rajdu Małopolskiego. Kluczowe dla losów zmagań będą sobotnie odcinki specjalne. Jutro zawodników czeka walka o jak najlepsze czasy na próbach Przysłop (3,2 km) oraz Sucha Beskidzka (3 km). Każda z nich będzie pokonywana trzykrotnie zgodnie z poniższym harmonogramem.
Valvoline Rajd Małopolski – sobota – 31.07.2021
- 9:43 – OS 2 – Przysłop (3,2 km)
- 9:58 – OS 3 – Sucha Beskidzka (3 km)
- 11:58 – Serwis B (30 min) – Plac Targowy, Sucha Beskidzka
- 12:56 – OS 4 – Przysłop (3,2 km)
- 13:11 – OS 5 – Sucha Beskidzka (3 km)
- 15:11 – Serwis C (30 min) – Plac Targowy, Sucha Beskidzka
- 16:09 – OS 6 – Przysłop (3,2 km)
- 16:24 – OS 7 – Sucha Beskidzka (3 km)
Pomiędzy poszczególnymi pętlami, rajdowe załogi będzie można spotkać na Placu Targowym w Suchej Beskidzkiej, gdzie zlokalizowany jest park serwisowy. To również świetna okazja by zobaczyć rajdowe maszyny z bliska, a także przyjrzeć się pracy mechaników.
Valvoline Rajd Małopolski – klasyfikacja generalna po OS 1 – Maków Podhalański (2,42 km):
- Kajetan Świder/Marcin Borycki (Honda Civic) 2:09,2 s
- Bartosz Bąk/Radosław Talaga (Honda Civic) +2,6 s
- Krzysztof Stańdo/Dariusz Gurdziołek (Renault Clio) +2,9 s
- Grzegorz Ciombor/Maciej Miklaszewski (Honda Civic) +3,9 s
- Michał Rokita/Rafał Ślęczka (Renault Clio) +4,6 s
- Rafał Piotrowski/Adrian Mroszczyk (Renault Clio) +5 s
- Maciej Watras/Kamil Kluczewski (Renault Clio) +5,1 s
- Konrad Dukat/Mieczysław Kalczyński (Renault Clio) +5,1 s
- Maciej Hawro/Wojciech Kolaczek (Honda Civic) +5,8 s
- Dariusz Badura/Janusz Wołek (Honda Civic) +6,3 s

Sponsorem tytularnym rajdu jest firma Valvoline. Patronat nad rajdem objęli: Marszałek Województwa Małopolskiego Witold Kozłowski, Starosta Suski Józef Bałos, Burmistrz Makowa Podhalańskiego Paweł Sala, Burmistrz Miasta Sucha Beskidzka Stanisław Lichosyt i Wójt Gminy Zawoja Marcin Pająk. Partnerami zawodów są: VD, Województwo Małopolskie, Powiat Suski, Electris, Auto-Classic, Pochłopień, Akces, Firma Budowlana Lichosyt, Blachdom Plus, Drewmax, Lurka, Litdrew.pl, Auto-serwis Jancarz, Centrum Kultury i Filmu w Suchej Beskidzkiej, BSG Parts, Honda Kolaczek, Auto Lux, Akces Plast, Mosur Warsztat, HyperNET Kopalnia Kamienia Osielec S.A., Niwa Osielec, Gummi Serwis, Kolor Plus Studio oraz Sużyw. Patronat medialny objęły redakcje: Motowizja, Motorsport.com, Rallypl.com, Rally and Race, inMotorsport.tv, Radiostrada, Moto Radio, Kronika Beskidzka, Sucha24.pl, PowiatSuski24.pl, malopolskaonline.pl oraz suskiDlaWas.info.
Organizatorem Valvoline Rajdu Małopolski jest Automobilklub Śląski, a promotorem firma GB Promotion.